امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳

تلویزیون خبر اصفهان، مرجع انتشار اخبار، گزارش ها و مطالب ویدئویی درباره اصفهان و...

خبرچــین

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۵
یورو
۴,۱۵۸
پوند
۴,۸۷۵
درهم
۱,۰۳۳
دلار کانادا
۲,۹۰۴
دلار استرالیا
۲,۸۷۹
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۸۷
کرون سوئد
۴۲۷
رینگیت مالزی
۸۸۴
بات تایلند
۱۱۴
یوان چین
۵۷۰
فرانک سوییس
۳,۸۳۶
کد خبر: 5137
تاریخ انتشار: سه شنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۲۰
دسته: اجتماعی
پرینت
ایمیل
به منظور کاهش حجم و رسیدگی سریع تر به پرونده های قضایی در دادگاهها؛

مجمع امور داوری و میانجیگری اصفهان راه اندازی شد

انتخابات مجمع امور داوری و میانجیگری اصفهان که به نوعی سومین نهاد داوریسازمانی و اولین نهاد میانجیگری سازمانی در ایران محسوب می شود روز یکشنبه با حضور مسئولان استان برگزار شد.


به گزارش  اصفهان تی وی به نقل از حقوق نیوز، در این انتخابات که جمعی از نخبگان حقوق استان گرد هم جمع شده بودند رضابرادران اصفهانی ،صفرعلی جعفری، منوچهر توسلی نایینی،سید احمد عطائی اردستانی و مجتبی نیک دوستی به عنوان اعضای هیات رئیسه این مجمع انتخاب شدند.
 ایجاد فرهنگ صلح و دوستی، حل اختلافات و میانجیگری کیفری و قضایی ، تسریع در رسیدگی به اختلافات و تسهیل مشکلات حقوقی مراجعان از جمله اهدافی است که در اساسنامه سازمانی این مجمع آمده است.
نکته قابل تامل در کارکرد اجرایی این مجمع بعد کشوری و بین المللی آن است به گونه ای هرکس از هر گوشه کره خاکی برای حل دعاوی خود به این نهاد داوری مراجعه کند به درخواست او سریع رسیدگی ونظر داوران به عنوان رای قاطع دعوا در نهادهای قضایی مورد پذیرش و استناد بوده و قابلیت اجرایی خواهد داشت.

اعتماد مردم،سرمایه مجمع است
رضا برادران اصفهانی که با اخذ اکثریت آراء  به عنوان نفر اول هیات رئیسه انتخاب شد در خصوص روند شکل گیری این مجمع می گوید: پیگیری ها برای اخذ مجوزهای لازم و پروانه فعالیت از سوی نهادهای نظارتی برای مجمع از سال 91 آغاز شد و خوشبختانه این تلاش ها بعد از گذشت سه سال به بار نشست.

رضا برادران اصفهانی-برادران اصفهانی-مجمع امور داوری اصفهان
وی ازانجام داوری اعم از داخلی و بین المللی،حل کلیه اختلافات ارجاعی از طریق داوری و میانجیگری مابین اشخاص حقیقی و حقوقی، حل و فصل کلیه اختلافات بازرگانی داخلی و خارجی  به صوت تخصصی از طریق داوری و میانجیگری ما بین اشخاص حقیقی و حقوقی بر مبنای قوانین داخلی و بین المللی به عنوان اهداف این مجمع نام برد.
برادران اصفهانی همچنین از پرورش نیروهای مجرب برای استفاده در این نهاد و همچنین فرهنگ سازی لازم در راستای ترغیب مردم برای مراجعه به این نهاد به عنوان یکی از ضروری ترین اقدامات در ابتدای کار این مجمع نام می برد و می گوید: چنانچه فرهنگ سازی و آموزش که به عنوان دو چالش بزرگ مطرح است برطرف شود ،صلح و آشتی بزرگی در دعاوی حقوقی اتفاق می افتد.
وی معتقد است: بایستی به صورت عام برای مردم فرهنگ سازی نمود تا بدانند که به جز دادگاهها و مراجع قضایی و شبه قضایی نهادی با نام داوری و میانجیگری نیز هست و این مجمع به خلوت تر شدن دادگاهها و رسیدگی محرمانه ، سریع و آسان تر به پرونده ها کمک می کند.

عضو هیات رئیسه مجمع داوری استان درخصوص قدرت اجرایی این مجمع می گوید: قدرت اجرایی را طرفین دعوا به ما می دهند ؛رای داور،رای قاطع دعواست و در مراجع اجرایی در دادگاهها و توسط دادگستری اجرا می شود وچنانچه مقبولیت مردمی پیدا کند سهم زیادی از حل اختلافات و دعاوی حقوقی و کیفری را در برمی گیرد.
برادران اصفهانی در خصوص قوانین موجود در داوری نیز می گوید: قوانین خوبی در زمینه داوری داریم که می توان از قانون آئین دادرسی مدنی ایران مصوب 1379 در زمینه حل اختلافات بین اشخاص نام برد.البته این قانون برای حل اختلافات بازرگانی کافی نبود که در تاریخ 20/6/76 قانون داوری تجاری بین المللی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که این قانون  از قانون نمونهUNCITRAL(کمیسیون سازمان ملل متحد برای حقوق تجاری بین المللی مورخ 1985 ) اقتباس شده است؛ این قانون هم اگرچه نوآوری هایی دارد اما دارای نارسایی و ضعف هایی است که بیشتر ناشی از عدول از قانون نمونه  UNCITRAL است.

دکتر مالمیر:در میانجیگیری ،مجمع رای قاطع صادر می کند
دکتر مالمیر که برای اهالی حقوق فرد شناخته شده ای است از جمله کسانی است که از شکل گیری این مجمع خرسند است و می گوید: بدنبال تراکم پرونده ها در قوه قضائیه و تورم جمعیت کیفری از سوی دیگر نیاز به نهادی برای حل اختلافات طرفین احساس می شد که مجمع امورداوری و میانجیگری این نیاز را برطرف کرد.

به گفته وی، میانجیگری یکی وساطت بین دوطرف متخاصم به منظور عفو طرف متجاوز به وسیله قربانی یا زیاندیده یا به منظور رفع اختلاف وایجاد صلح وسازش بین آن دو صورت می گیرد .
این حقوقدان برجسته کشورمان می گوید: به استناد ماده 82 در مورد جرائم تعزیری درجات 6-7 و 8 (جرائمی که حبس آنها از دوسال و کمتر و جزای نقدی آنها زیر 8میلیون می باشد) با میانجیگری قابل رسیدگی است به گونه ای که پرونده در نهایت بسته خواهد شد حال با قرار موقوفی تعقیب در پرونده هایی که جرم قابل گذشت باشد و شاکی از حق خود بگذرد و یا  با قرار تعلیق تعقیب در شرایطی که جرم قابل گذشت نباشد ولی شاکی باز گذشت کند و پرونده مختومه می گردد . البته در مورد دوم چنانچه فردی که برای آن قرار تعلیق تعقیب برای آن صادرشده از شرایط عدول کند از طرف مقامات قضایی قرار تعلیق لغو می شود.

زارعان:ضرورت نهاد داوری حس می شد
ناظر برگزاری انتخابات مجمع امور داوری استان هم درخصوص شکل گیری این مجمع می گوید: در واقع ضرورت ایجاد چنین نهادی حس می شد و من فکر می کنم با توجه به اهداف و برنامه های این نهاد و همچنین زیاد بودن پرونده های قضایی از بعد کمیت، قطعا این مجمع می تواند گره گشای بسیاری از پرونده ها باشد.
دکتر حجت الاسلام زارعان معتقد است: شکل گیری مجمع داوری و میانجیگری با حضور افراد متخصص، خلاق و نخبه از تدابیر دولت است.

اعضای هیات رئیسه مجمع امور داوری و میانجیگری اصفهان

رضا برادران اصفهانی

صفرعلی جعفری

منوچهر توسلی نایینی

سید احمد عطائی اردستانی

مجتبی نیک دوستی

محمد عبداللهی زاده-بازرس

لینک گزارش در روزنامه نسل فردا

لینک گزارش در خورشید آنلاین


تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top